Home » Prasa » Komunikaty Prasowe » E- Procurement – Szczyt Europy Środkowo-Wschodniej 2017

E- Procurement – Szczyt Europy Środkowo-Wschodniej 2017

6 kwietnia 2017 w słowackim Samorin dwunastu prelegentów – międzynarodowych ekspertów, jak i doświadczonych menadżerów oraz ponad stu uczestników z siedmiu krajów dyskutowało o optymalizacji procesów zakupowych i ich cyfryzacji. Pomimo dużej różnorodności, stało się jasne: wyzwania przed jakimi stoją eksperci działów zakupów i zaopatrzenia na Słowacji, Węgrzech, w Czechach, Rumunii, jak i w Polsce , Austrii, i Niemczech są w dużej mierze takie same.

Konferencja rozpoczęła się prezentacją nowej platformy sieciowej Mercateo Unite przez dr Sebastiana Wieser założyciela i członka zarządu Mercateo. Powstała ona z wieloletnich obserwacji i doświadczeń zbieranych przez Mercateo: „Wcześniej uważało się, że tylko ceny są istotne.” W dłuższej perspektywie takie nastawnie stanowi problem: niektóre wymagania mogą być spełnione tylko przez specjalistów, a cena nie ma znaczenia, natomiast komunikacja staje się ważniejsza. „Wówczas konieczna jest digitalizacja tych małych dostawców i ich dostępność. Jednak najczęściej pojedyncze przedsiębiorstwa nie są w stanie ze względów ekonomicznych sprostać oczekiwaniom. „Mercateo Unite oferuje również tym firmom łatwy dostęp do usług cyfrowych“

Przegląd sytuacji gospodarczej w krajach Europy Środkowej i Wschodniej przedstawił Prof. Dr Bod Péter Ákos, ekspert ekonomiczny, były prezes Węgierskiego Banku Narodowego. Jego zdaniem nie tylko digitalizacja, ale także wielki ruch migracyjny przez kraje takie jak Węgry, Słowacja, Polska i Czechy, są poważanym wyzwaniem. Poza tym tutejsze firmy muszą opracować strategie, aby skompensować wahania walutowe w celu utrzymania konkurencyjności.

Zakupy – digitalizacji, transformacja, zmiana

Istotną kwestią dotyczącą zakupów i ich transformacji było wprowadzenie systemu eProcurement. Przykładem takiego wdrożenie systemu jest przedsiębiorstwo energetyczne innogy w Republice Czeskiej. Miloš Olejník wyjaśnił, jakie korzyści czerpie czeska filia ze współpracy z niemiecką spółką. Jednocześnie Innogy musi pozostać na tyle elastyczny, aby móc sprostać szczególnym wymaganiom rynku krajowego.

Jest to wyzwanie także dla Eriki Hackenberger, Kierownika zakupów w T-Systems na Węgrzech. Wprowadziła ona system zamówień w węgierskiej spółce córce Deutsche Telekom – T-Systems i w przeciągu pięciu lat stworzyła ustrukturyzowane procesy zakupowe.

Zoltan Werle, Managing Consultant w Horváth & Partners podkreślił znaczenie rozwoju elektronicznych procesów zakupowych. Badania przeprowadzone przez IFUA Horváth & Partners na Węgrzech dowodzą, że automatyzacja zamówień w dużej mierze jest niezbędna.

Jaki potencjał może się rozwinąć, jeśli przedsiębiorstwo wspiera swój dział zakupów w cyfryzacji i tym samym umożliwia transformację, poinformowała Katarzyna Cichoń z KPMG w Polsce. KPMG przeprowadziło wśród polskich firm badania zakupowe, które dowodzą, że przez cyfryzację procesów zakupowych, przede wszystkim materiałów pośrednich, istotnie usługodawca zyska dużo więcej czasu na współpracę z dostawcami. „Prawie 71% respondentów stwierdziło, że wybierają dostawców w oparciu o potencjał innowacyjny”, wyjaśnia Katarzyna Cichoń.

Michał Fomaidis – Dyrektor ds Zakupów w BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego poruszył temat redukcji maverick buying oraz optymalizacji całkowitego kosztu procesów zakupowych.

Dział zakupów ma bezpośredni wpływ na zadania realizowane przez kupców. Są one jednak tylko częścią całego procesu. Aby zredukować maverick buying należy monitorować wyniki, uzyskać poparcie Top Managementu, wprowadzić jasne procedury oraz narzędzia, a także ważnym aspektem jest edukacja pracowników oraz komunikacja w organizacji.

Dane, jako ważna podstawa w podejmowaniu decyzji również w Dziale Zakupów

Istotnym krokiem w optymalizacji zakupów jest zrozumienie kosztów procesowych. Jak można odnieść sukces w optymalizacji, wyjaśniał Benjamin Storm, Partnermanager w Mercateo. Zaprezentował wyniki badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwach w Niemczech wśród specjalistów z działu zakupów i zaopatrzenia, którzy byli pytani o ich indywidulane procesy zakupowe. Analiza wyników przyniosła ciekawe spostrzeżenia, które można odnieść również do innych krajów.

Serię wykładów tego dnia zakończył prof. Elmar Holschbach z Wyższej Szkoły Zawodowej z południowej Westfalii oraz Marlene Grauer – International Project Manager BME – The Association for Supply Chain Management, Procurement and Logistics. Profesor Holschbach przedstawił w swojej prezentacji możliwe modele rozliczeniowe dla zaopatrzenia, jak np. pay-per-use model, w którym to modelu maszyny nie kupuje się na stałe, ale rozlicza się ją według użycia. Ponadto wyraził przekonanie, że w przyszłości kupujący muszą opanować kilka innych umiejętności: „Możliwe jest, że będzie wymagana dużo większa znajomość statystyki w celu przeprowadzenia analizy regresji.”

Marlene Grauer zaprezentowała pracę wspólną stowarzyszenia i wskazała możliwości nawiązania współpracy między firmami z regionu Europy Środkowo-Wschodniej a firmami z rynku niemieckiego.

Uczestnicy konferencji docenili wysoki poziom wykładów i możliwość wymiany doświadczeń na poziomie międzynarodowym. Andrej Ürge, Country Manager Mercateo, dodał: „Weszliśmy na rynek cztery lata temu i szukaliśmy podobnego forum, ale nie znaleźliśmy. Zdecydowaliśmy więc, że sami zorganizujemy taką konferencję“. „Po udanym debiucie druga edycja odbędzie się prawdopodobnie w przyszłym roku”