Home » Prasa » Komunikaty Prasowe » Mercateo wzorem dla amerykańskiej branży internetowej

Obustronny efekt sieciowy na rynku B2B

Mercateo wzorem dla amerykańskiej branży internetowej

Dr Sebastian Wieser odpowiedział na zaproszenie Media Lab Massachusetts Institute of Technology (MIT) i poprowadził wykład o obustronnych efektach sieciowych na rynku B2B podczas „Platform Strategy Executive Symposium“ w Bostonie.

Około stu członków kadr kierowniczych, naukowców i dziennikarzy wysłuchało prezentacji założyciela i członka zarządu firmy Mercateo AG dotyczącej modelu biznesowego „Ping-Pong” oraz związanej z nim opcji Last-Call, z których czerpią korzyści zarówno klienci, jak i dostawcy. Oprócz Wiesera swoje strategie rozwoju platformy i metody sieciowe zaprezentowali również profesjonaliści z innych znaczących przedsiębiorstw, jak np. Cisco, Salesforce i Thomson Reuters oraz dziennikarze, m.in. Jeff Jarvis.

Niewiele modeli biznesowych doprowadziło do tak intensywnego rozwoju przedsiębiorstwa, jaki widzimy na przykładzie Facebooka czy Google. Co kryje się za tajemniczymi efektami sieciowymi, które nakręciły interesy tych przedsiębiorstw internetowych, i jakie inne firmy mają szansę zdobyć taki rozgłos w przyszłości? To właśnie niemiecka firma Mercateo została uznana przez Massachusetts Institute of Technology (MIT) za jeden ze wzorców, mogących doprowadzić do dynamicznego rozwoju firm w przyszłości.

Co czyni model biznesowy Mercateo wyjątkowym?

Przedsiębiorstwo osiąga korzystne efekty sieciowe dla klientów biznesowych poprzez wyrafinowane powiązanie interesów kupującego i sprzedającego. W tzw. Procesie „Ping” klienci biznesowi motywują swoich dostawców do oferowania swoich usług w obrębie platformy Mercateo. Sebastian Wieser: „To pierwsza część naszej strategii sieciowej, którą z sukcesem przeprowadziliśmy w 2008r. Pozwoliła nam ona w ciągu ostatnich 5 lat przekroczyć granicę wynoszącą 100 mln euro z średnim wzrostem obrotów wynoszącym ponad 30%.”

Natomiast w założeniu Procesu „Pong“, dostawcy wprowadzają własnych klientów do platformy. Założyciel Mercateo AG wyjaśnił podczas swojego wykładu: „Dostawcy wciągają do współpracy z nami także swoich klientów, a my ich za to nagradzamy. Jako że na transparentnym rynku dostawca prawdopodobnie musi zmierzyć się z wyższą konkurencją, poprzez  Last-Call-Option otrzymuje on możliwość przedstawienia swojemu klientowi ostatecznej oferty. Pozwala mu to utworzyć optymalną ofertę, także dla klientów, którym zależy na alternatywnych źródłach zaopatrzenia.“

Do drugiego etapu metody sieciowej Mercateo przejdziemy na początku 2014 r. Już dotychczas, dzięki temu nowatorskiemu mechanizmowi, platforma zyskała ponad 60 klientów, m.in. średnie przedsiębiorstwa i koncerny. „Dostawcy nie powinni przegapić tej możliwości. Kto pierwszy, ten lepszy: Aktywny dostawca, który jako pierwszy przekona swojego klienta do Mercateo, otrzyma przywileje w Last-Call-Option. W przeciwnym razie otrzyma je inny dostawca, co umożliwi mu „przejęcie“ klienta“.

Z korzyścią dla dostawcy i klienta

Inwestycja w techniczny rozwój platformy – w nakładzie pracy równym 400 roboczolat – umożliwiła założonej w 1999 roku firmie Mercateo AG spełnienie warunków koniecznych do zintegrowania  w innowacyjny sposób klientów, dostawców i dalszych partnerów handlowych. „ Nasz olbrzymi zespół programistów i profesjonalistów stale rozbudowuje platformę tworząc, obok ważnych funkcji jak np. funkcje wyszukiwarki i funkcje e-procurement, także interfejsy“ tłumaczy Wieser. „Umożliwia nam to zyskowny rozwój i przynosi wszystkim zainteresowanym wiele korzyści, czyli efekty sieciowe z prawdziwego zdarzenia”. Docenili je także uczestnicy sympozjum – pośród nich światowej sławy znawcy branży internetowej. Skoro tutaj, w MIT, uznano niemieckie przedsiębiorstwo internetowe za wzorzec, potwierdza to nasze fantastyczne perspektywy na przyszłość

Strategia, która przekonuje

Wykład Wiesera spotkał się z dużym zainteresowaniem uczestników sympozjum MIT. „Mercateo to fascynujący przykład rozwoju i ewolucji platformy. Oni odkryli rynek na nowo, do tego jeszcze ich relacje z dostawcami i mechanizmy tworzenia cen“, ten entuzjastyczny komentarz w języku angielskim umieścił na Twiterze George Westerman, profesor MIT Sloan School of Management, jeszcze w trakcie wykładu.